banner umno warning

Ikutsama

STATS

Related Posts with Thumbnails

Friday 14 August 2009

CALON DUN PERMATANG PASIR MAT SABU?


Aku publish balik calon kegemaranku ,orang nk kata apa katalah..
besok akan diumumkan.

"dengan ini saya mengumkan calon pilihanraya dun Permatang Pasir ialah Abg Mat Sabu"
keh..keh.berangan jerr...

kalaulah aku diberi pilihan untuk memilih calon bagi dun Permatang Pasir tentulah aku memilih Abg Mat Sabu...diatas keberanian beliau menentang kezaliman yang tiada erti berundur...

kita ikuti pergerakkan dalam politik beliau

Penahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)

Mohamad Sabu merupakan salah seorang daripada pemimpin PAS yang telah dua kali ditahan di bawah akta ISA semasa beliau menjadi aktivis Dewan Pemuda PAS Pusat. Penahanan pertama berlaku pada tahun 1984 sehingga 1986 di atas tuduhan terlibat dalam gerakan pelampau. Selepas menghadapi penderaan siasatan selama 60 hari, beliau telah dibuang daerah ke Kuala Pilah, Negeri Sembilan dengan pergerakan terhad selama dua tahun.

Penahanan kali kedua berlaku pada tahun 1987 sehingga tahun 1989. Beliau ditahan bersama ramai anggota pembangkang dari PAS dan DAP di bawah Operasi Lalang. Semasa dalam tahanan beliau berkenalan dengan YAB Lim Guan Eng kini menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Bagi Mohamad Sabu ketegangan itu berpunca dari memarakkan api perkauman di antara MCA yang melibatkan Tan Sri Lee Kim Sai dan Pemuda UMNO yang melibatkan Datuk Seri Najib Razak kini adalah Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhammad Mohd Taib, Menteri Besar Selangor ketika itu berhubung isu tuntutan Timbalan Perdana Menteri yang dimainkan oleh MCA.

BERSIH

Perhimpunan BERSIH yang berlangsung pada 10 November 2007, beliau merupakan Pengerusi Gerakan Mobilisasi dan Demokrasi dan Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih (BERSIH)

5 comments:

Briged Akhdor LR2 said...

mat sabu nie mmg ada ciri-ciri pejuang tulin...pahit-getir dlm perjuangan mmg mat sabu dan hadapi ..bukan saje bijak berpidato ,buat lawak pun boleh dan yg penting pengalaman yg ada pada mat sabu dhrp dapat membantu pakatan rakyat di pp nnti..anyway saper pn yg terpilih ..aku support 100% jnji memegang panji kebenaran ..

Briged Akhdor LR2 said...

u know what ?
i follow u ...
salam perjuangan buat anda diharap sedara dapat kunjungi blog teman..boleh kita share ilmu dan maklumat..

Unknown said...

Dengar cerita Abg Mat tarik diri,apa cerita tu..

CUPING MERAH said...

YE KE?

KAT NER DAPAT SUMBER NI?

lintahmalaysia said...

wa sokong 100%, kalau abg mat jdi calon. takbir...... takbir......takbir.........

Design by CUPING MERAH Visit Original Post Cuping2 Template