Ikutsama

STATS

Related Posts with Thumbnails

Saturday, 17 October 2009

APASAL LAK DZI NI...?




 PAk Awang nak cerita ni bab PKR ni. Pasai apa tiba-tiba Dato Zaid Ibrahim ambil "cuti politik" selama 6 bulan mulai semalam. Pasai apa DSAI?

Dari apa yang pak awang baca dari blog-blog, dari surat khabar (terpaksa baca sebab nak dapat info) kononnya DSAI telah menghalang Dato Zaid dari pergi ke Sabah untuk bertemu pemimpin-pemimpin PKR Sabah. Sebab apa DSAI halang?


DSAI halang Dato Zaid (DZ) mungkin atas desakan Azmin. Azmin telah tidak diterima oleh 18 ketua-ketua bahagian PKR di Sabah. Bagi Azmin pemergian DZ ke Sabah, seolah-oleh ingin merampas tempat beliau (Azmin) di sana. Azmin adalah Pengerusi PKR Sabah. Tapi bagi ketua-ketua bahagian di sana, mereka lebih memerlukan orang tempatan untuk mengepalai mereka.
Azmin juga dikatakan tidak bersetuju dengan pendekatan DZ yang selalu menghentam rakan-rakan lain dalam pakatan terutama pemimpin-pemimpin PAS. DZ telah dilantik oleh DSAI menganggotai Biro Politik PKR.


Bagi pak awang cerita-cerita yang macam ni lah yang buat puak-puak umno duk tepuk tangan gembira, yang pada pandangan pak awang ia sepatutnya tidak berlaku dalam parti yang sedang merangkak naik ini, (maaf pak awang terpaksa kata merangkak saja dulu, makna nya berjalan pun belum boleh lagi, apatah lagi berlari. Sebab apa merangkak? Ha sebab kes-kes macam ni lah, sikit-sikt terjatuh) belum betul-betul kukuh lagi tau ...


Pak awang ada terbaca dalam komen saudara STONE tadi, katanya nawaitu kita berpolitik ni kena betul. Tanya diri sendiri untuk apa kita berpolitik? Untuk kembongkan poket sendiri atau benar-benar ingin membela nasib rakyat? Pak awang tak nafikan, poket kena juga kembong, kalau tak kembong macamana nak tolong rakyat. Betul, tapi jangan jadikan dia sebagai agenda utama kita. Agenda utama wakil-wakil rakyat, ahli-ahli politik adalah untuk memperjuangkan nasib rakyat. Berapa banyak atau berapa peratus kah agenda itu tersemat di setiap kepala otak wakil rakyat kita sekarang ini. Jangan kira wakil-wakil rakyat atau pemimpin-pemimpin UMNO BN, kepala otak depa dok nampak projek nampak duit saja. Jangan juga kita jadi macam depa.


Untuk YB Azmin, kalau orang-orang Sabah dah tak mau kita dan depa mau orang tempatan, demi parti demi rakyat, bagi saja jawatan tu pada depa. Pak awang rasa tak susah. Jangan kita kejar sesuatu yang boleh merobohkan usaha niat murni kita untuk menumbangkan UMNO BN pada PRU13 nanti ... Insyaallah.


Jadi jangan lah ada iri hati sesama pemimpin. Jangan ada kerakusan untuk berkuasa. Ingat pada pengundi, rakyat yang dibawah yang memerlukan pemimpin-pemimpin yang berwibawa, pemimpin yang dapat membawa perubahan kepada rakyat. ... Tanpa rakyat. tanpa pengundi siapa lah anda ...


Salam dari Pak Awang-mimpi senja

0 comments:

Design by CUPING MERAH Visit Original Post Cuping2 Template