banner umno warning

Ikutsama

STATS

Related Posts with Thumbnails

Saturday 15 August 2009

Orang-Orang Yang Dibenci Allah..

-Diriwayatkan oleh an-Nasa'I dari Abi Hurairah:
Ada empat jenis manusia yang amat dimurkai ALLAH iaitu:


1) Penjual yang banyak menggunakan sumpah untuk meyakinkan kebagusan barang dagangannya atau sebagainya, sedangkan sebenarnya barang-barang itu tidak sebaik yang dikatakannya. Ia menarik minat pembeli dengan sumpah-sumpah dusta agar barang-barang yang dijualnya itu dibeli dengan harga yang baik.


2) Si fakir yang sombong yang menolak pemberian yang sedikit dan tidak tahu bersyukur dan berterima kasih atas pemberian-pemberian yang diterima, atau si fakir yang suka hidup dengan orang-orang yang berada dengan kewangannya yang sedikit .


3) Si tua yang berzina. Walaupun umurnya sudah lanjut, namun ia masih belum insaf kesudahan hidupnya malah masih merasa muda dan jauh dari panggilan maut. Ia sepatutnya memperlihatkan contoh-contoh teladan yang baik kepada generasi muda, tetapi sebaliknya ia melumbai mereka dalam bidang-bidang maksiat terutamanya maksiat zina.


4) pemimpin yang zalim, tidak syak lagi bahawa kezaliman seorang raja atau pemimpin negara akan mendatangkan berbagai-bagai implikasi yang buruk kepada ketenteraman rakyat dan keselamatan negara. Walau bagaimanapun sejarah telah membuktikan bahawa kezaliman itu lambat laun akan mencetuskan reaksi-reaksi rakyat yang tajam dan pada akhirnya akan menumbangkan pemerintahannya


2 comments:

Unknown said...

Salam tuan Rumah ada ke

Briged Akhdor LR2 said...

banyak peringatan daripada allah ,nabi dan para ulama tetapi ada juga golongan yg degil..

Design by CUPING MERAH Visit Original Post Cuping2 Template